CESOP en dropshipping

Waar moet je op letten?

Increase Brand Awareness

Wat is CESOP?

CESOP is een door de Europese Unie beheerde centrale database. Deze database heeft de naam Central Electronic System of Payment information, afgekort CESOP. In deze database worden vanaf 1 januari 2024 bepaalde transactiegegevens opgeslagen van orders bij je webshop aan afnemers uit andere landen in de Europese Unie. De Europese belastingdienst gebruiken vervolgens deze data om btw-fraude tegen te gaan.

Waarom is CESOP ontwikkeld?

De meeste online aankopen van consumenten in de Europese Unie worden gedaan met betalingen uitgevoerd door payment providers zoals Stripe, Klarna, Mollie en PayPal. Het aantal online aankopen door Europese klanten via overboekingen, automatische betalingen en kaartbetalingen zullen naar verwachting alleen maar toenemen.

De Europese belastingdiensten hebben momenteel maar beperkt zicht op deze digitale handelingen. CESOP is in het leven geroepen om ervoor te zorgen dat Europese belastingdiensten beter kunnen controleren of er aan de btw-verplichtingen wordt voldaan.

Op grond van de CESOP worden payment providers vanaf 1 januari 2024 verplicht om bepaalde transactiegegevens van grensoverschrijdende transacties (orders van je webshop aan andere landen in de Europese Unie) te delen met de Belastingdienst. De EU voert analyses uit op deze gegevens en verstrekt op basis daarvan signalen aan de Belastingdienst voor het bestrijden van btw-fraude.

Wat valt allemaal onder CESOP?

CESOP richt zich op e-commerce tussen EU-landen. E-commerce is echter een erg brede term en is veel breder dan dropshipping. Zo vallen webshops met voorraad, creditcardmaatschappijen en kredietinstellingen ook onder CESOP, samen met vele andere soorten bedrijven. CESOP focust dus niet alleen op dropshipping.

Kan ik nog wel dropshippen met een btw-traject met CESOP?

Zeker! Je kan gewoon blijven dropshippen in 2024 met de nieuwe CESOP-wetgeving. Echter, om te voorkomen dat je in problemen komt bij vragen of controles van een belastingdienst, is het cruciaal dat je back-end juist en volledig is ingericht qua structuur, informatie en documentatie.

Hoe kan ik me voorbereiden op CESOP?

Om maximaal voorbereid te zijn is het dus van cruciaal belang dat je back-end goed is ingericht. Je kan dit zelf doen, maar wij kunnen dit ook voor je uit handen nemen. We zijn op de hoogte van alle actualiteiten en helpen je er graag bij.

Hoe gaat een CESOP-check in zijn werk?

1. Intake

We nemen contact met je op om kennis te maken en om te kijken of je in aanmerking komt. Het gesprek is geheel vrijblijvend.

2. Uitvoering

Kom je in aanmerking? Dan kunnen we van start gaan. We controleren je business van A tot Z en vullen je back-end aan voor CESOP met diverse informatie en documentatie.

3. Nazorg

Heb je achteraf nog vragen over CESOP of gerelateerde zaken? We helpen je er graag bij.

Wat is een CESOP check?

CESOP check

Op aanvraag
  • Check van A tot Z voor CESOP-wetgeving
  • Alle informatie en documentatie worden gedeeld
  • Voorbereid voor de nieuwe wetgeving per 1 januari 2024
  • Al je vragen worden beantwoord
  • 50% korting voor boekhoudklanten

Meer weten?

We staan je graag te woord. Binnen 24 uur nemen we contact met je op.